على صوتك
Shot at 2007-07-03

الاثنين، ٣٠ أبريل ٢٠٠٧

انا لست مهتما


انا لست مهتما
ان ابقى هنا سجينا
والجدران تلتفنى من كل اتجاه
انا لست مهتما
ان ابقى حزينا
ومستحيلا ان تكتب ليا النجاه
انا لست مهتما بتعذيبى
بتغريبى
عن وطنى .. عن أهلى
عن كل ما اهواه
انا لست مهتما لحالى
او حال صغيرى فى صباه
عندما يشب ليعانق السماء
وتكثر على كاهله المعاناه
ويربو وحيدا بلا اباه
انا لست مهتما
بوليفتى الحزينة
تسجد لله كل مساء
تدعو ان يعود اللقاء
وتعزف كل ليلة
ترنيمة البكاء
ايا وليفتى
ياحب الاحباء اهدئى ياصغيرتى
فكلنا فداء
وانا لست مهتما
لو ازداد الشقاء
سنموت رافعى الجباه
انا لست مهتما بهذا كله
صغيره وكبيره
لست مهتما بزنزانتى الخانقة
واشواقى الحارقة
وملابسى المبللة بالدم والدموع
وهى ملقاة على جسدى ممزقة

انا لست مهتما
ان عشت مضاعا
وضاع ماهو آتى
وصارت الأحزان تسكننى
وتملكنى الاوجاع والعلات
انا لست مهتما أن ابقى
فى مدن تهجرنى
وقد بعت لاجلها حياتى

أنا لست مهتما
ان صرت مريضا
ونال الفراش بعضا من جراحاتى
وأصبح الألم جزءا منى
وتعاطفت معى الصيحات
أنا لست مهتما بكل هذا الألم
فالألم أفضل من المسرات


فهو يمحو ماينتظرنى بعد من عذابات
انا لست مهتما

ان تحجرت القلوب
أو شنقى مصلوب
إن هتفت ثائرا
بوجه من زاد معاناتى
فكل ما يشغل فكرى
وأخرج لسانى عن صمته
لما يقبل المرء أن يهان
ويقضى حياته فى سبات ؟؟؟!!
فماذا بعد ان تسرق الادمية
وتسرق الحرية
ونبقى فى سجن بلا سجان
موصود الجدران
داخل المعتقل انا انزف
وياخارجه لا تحسب أنك انسان



هناك ٢٧ تعليقًا:

Eric Matt يقول...


ما هذا المعتقل؟

أهو الحب؟

تحياتي لك يا أميرة ويلز

ربنا يكرمك يا بلديات

سلامات من ماناساس البلد

بسمه عبدالباسط يقول...

انا لست مهتما
ان ابقى هنا سجينا
والجدران تلتفنى من كل اتجاه

دائما تغيبى تغيبى وتعودى لنا بأجمل الكلمات
تحياتى لكى

ابو العربى يقول...

داخل المعتقل انا انزف
وياخارجه لا تحسب أنك انسان

رائع رائع اختى الكريمه
شعرت انى اقراء لامل دنقل
فانا من عشاق امل

دام نبضك الجريح وسيئتى يوما ويستريح من اناته ويكتب لنا افراحه

KING TOOOT يقول...

إهتمي
فإن اهتمامك لهب و نار
و نار الكفاح هي الاختيار
من اختار يوما جحيما و عار
فعار عليه و بإس القرار
قرار الكريم ورود و غار
و غار الجبان بكاء إنكسار
__________________
المره دي مش عامية يا أميرة
بجد قصيدتك تحفة
تحياتي
KING TOOOT

أميرة يقول...

the groom

دة كلام يابلدياتى حب ايه بس انت شكلك ماقرتيش حاجة عامة صباح الفل منورنا

اجدع سلامات

bos bos

وكل مااغيب بلاقيكى دايما فاكرانى تسلمى يابسبوسة :))

ضد الظلم

اخى محمد والله انت اللى ردك اروع

امل دنقل مرة واحدة دة شرف ليا

لانى ايضا من عشاقه المخلصين
اشكرك على زيارتك
واتمنى ان يأتى هذا اليوم سريعا

تحياتى لك


كينج توت

اسعدنى جدا رايك فى القصيدة اشكرك بجد على كلماتك الجميلة اللى بتدى قيمة جميلة لكل مواضيعنا بنظمك
تقبل تحياتى وامتنانى

shady يقول...

ولا أنا
اذيك القصيدة دى احلى
فى تطور
الى الامام يا ميرو

voice of love يقول...

سعدت جدا بزيارة مدونتك
كم هو جميل هذا الاحساس
كم هى جميلة تلك المعانى
الى الأمام
تحياتى

el2ahwagi يقول...

جميل أن تتوالى الرؤى
لتصل إلى ذروة هى بنية و مضمون كل الرؤى

"داخل المعتقل انا انزف
وياخارجه لا تحسب أنك انسان"

david santos يقول...

I offer to my friend Esmeralda


MOTHER OF THE WORLD

Egypt , gather your children
Even the most unwelcome
And show them the facts

All of them are dear then
But for the most fearsome
It will undo their evil acts

.:.-=- ELGaZaLy-=-.:. يقول...

يييييييياه ....

انا لست مهتما ...

جميلة اوى ومستى

تحياتى اليكى ...

يا مراكبي يقول...

أولا حمد الله عالسلامة .. ومبروك المدونة الجديدة

في الحقيقة أنا عجبتني القصيدة دي جدا .. أولا لأن مستواها الفني واللغوي مرتفع .. وثانيا لأن المعاني فيها إبتكار إلى حد ما

كنت بس متوقع إني ألاقي في آخر القصيدة نوع من الخروج أو الهروب من حالة عدم الإهتمام اللي موجودة طول القصيدة .. لكن يبدو إن الفكرة مسيطرة للنهاية كمبدأ عام عند بطل القصة

إستمري ودايما بالتوفيق

كراكيب عادل يقول...

انا لست مهتما لحالى
او حال صغيرى فى صباه
عندما يشب ليعانق السماء
وتكثر على كاهله المعاناة

حسيتها دي اوي

تسلم ايدك يا اميرة

bastokka طهقانة يقول...

انا لاحظت انك مهتمة جدا
و لا مكنتيش كتبتي كل المعاني القوية دي



اوروفوار

صاحب البوابــة يقول...

كلماتك رائعة للغاية
ومعبرة كثيراً

تحياتي لقلمك المبدع

وبالمناسبة مررت بمدونتك بالمصادفة

فأعجبتني للغاية

تحياتي

الســـاحر يقول...

انتى وحشانى ووحشانى كتاباتك
ووحشانى اكتر زيارتك ليه
المهم موضوعك ده والله بجد هايل جدا جدا
حلو اوى لغه الاعتراض والتهديد
انا لست مهتما
والنهايه ادت للقصيده طعم جميل
بجد الله عليكى
يااميره الكلمات
وفى النهايه سلامى
وانا خلاص هسميكى اميره الكلمات

صاحب البوابــة يقول...

الاخوة الكرام لأن دورنا هو إظهار الحقيقة وتوعية الناس بها , ولأن ما علمته عن ذلك المجاهد يمثل قيمة عظمى المفترض أن نفتخر بها ونكرمها , لا أن نعتقلها ونسجنها , فإني أطلب منكم رجاءاً أن تساعدونا في بدء حملة الافراج عن شيخ المجاهدين السيد / أبو الفتوح شوشة , وتتمثل الحملة في نشر هذا البوست الجاهز يوم الجمعة الموافق 19/5/2007 , ونشر صور شيخ المجاهدين في جميع المدونات المشاركة – الصور موجودة في مدونتي- , مع توسيع نطاق الحملة لتشمل كافة المدونات التي نستطيع الوصول اليها .. وجزاكم الله خيراً ...

البوست بعنوان

أن تكون أبو الفـتوح شوشة

حملة الإفراج عن شيخ المجـاهدين :

في ظل تلك الهجمة الشرسة التي يتعرض لها كل وطني حر شريف , تتعدى تلك الهجمة هذه المرة خطوطها الحمراء , وتتمادى في غيها المنهجي , لتصطدم برمز من رموز العزة والكرامة في مصرنا الحبيبة , إنه شيخ المجاهدين الذي يربو عمره عن الثمانين , الأستاذ أبو الفتوح شوشة , ورغم ان الكثيرون من قد لا يعرفونه , ربما لأنه ليس بلاعب كرة قدم قديم أو مطرب شهير قد إعتزل ... بل إنه من القلائل الذين ما زالوا أحياء ممن سبق لهم الخروج مجاهدين وقت تقسيم فلسطين عام 48 م , ورغم أن الكل قد تناساه , في غمرة إعتقال نائبي مجلس الشعب من الإخوان المسلمين , وقد تم إعتقاله معهم وقتها بكل القسوة رغم شيخوخته وكبر سنه , إلا أنهم لم يرحموه , ولم تمنعهم كهولته , بل لفقوا له التهمة الشهيرة وهي محاولة قلب نظام الحكم !!! وكأن كهولته وكِبر سنه تسمح له بمجرد التفكير في قلب منضدة و ليس قلب نظام الحكم !!! لكننا اليوم نعلنها إننا لم ننساه , وكيف ننساه ؟؟ وقد حمل لواء الرجولة والعزة آنفاً وخرج ببدنه وماله قاصداً فلسطين ليجاهد عام 1948م اليهود الصهاينة وهو يبغي النصر أو الشهادة , , إنه اليوم له كل الحق علينا في ان ندعمه تماماً , حتى ولو لم يطلب , وحتى ولو لم يعلم , فإننا من منطلق من نمثله من صحافة شعبية , تمارس دورها في تنوير شعوب المنطقة , نعلن اليوم ما الذي يعنيه أن تكون شخصاً كشخص أبو الفتوح شوشة في مصرنا الحبيبة ...

أن تكون أبو الفتوح شوشة فهذا معناه أن تكرم وتصير رمزاً لكرامة الرجال لو كنت في بلد غير مصر ... أما لأنك في مصر ... فهذا معناه أن تصير نزيل أحد السجون وحبيس أحد المعتقلات ...

أن تكون أبو الفتوح شوشة فهذا معناه أن تخرج للجهاد في فلسطين وعمرك لم يتجاوز التاسعة عشر ...فتبلي البلاء الحسن ... ثم تعود لتنال جزائك على جهادك وبدلا من تكريمك يزج بك في السجون 15 عاماً مع الشغل والنفاذ ..

أن تكون أبو الفتوح شوشة فهذا معناه أن تعود من فلسطين راضياً عن نفسك ... راضياً عن جهادك ... راضياً عما فعلته لرفع لواء الذود عن فلسطين ... فلا يرضى عنك النظام ... لتذوق الويل والتعذيب في السجون المصرية ...

أن تكون أبو الفتوح شوشة فهذا معناه أن تخرج من السجن بعد 15 عاماً كاملةً لتمارس رسالتك في البناء والاصلاح من جديد ... بدون أن تتغير قناعاتك أو تتزعزع ثقتك في نفسك ...

أن تكون أبو الفتوح شوشة فهذا معناه أن تترشح في انتخابات مجلس الشعب لعام 1987م ... فيهب جميع أبناء دائرتك لإنتخابك ... بما فيهم أقباط دائرتك بالكامل .... فتنجح نجاحاً باهراً ... ثم يتم حل المجلس لأجل إسكاتك ...

أن تكون أبو الفتوح شوشة فهذا معناه أن تتحصن بحب الله و تحظى بحب الناس لك ...... لكنك في الوقت نفسه تجد أن النظام يُكن الكره لك ... ويعتقلك المرة تلو الأخرى ...

أن تكون أبو الفتوح شوشة فهذا معناه ألا يرحموا شبيتك وأنت قد قاربت الثمانين ... فيزجوا بك في المعتقلات غير آبهين ... ويحولوك لمحاكمة هزلية غير مستنكرين ...

أن تكون أبو الفتوح شوشة فهذا معناه أن تُحارب في رزقك وسكنك وراحتك وانت شيخ كبير ... ويضيقوا عليك كل شئ حتى يسجنوك ... في الوقت الذي تتمنى أن تنعم فيه براحتك ...

أن تكون أبو الفتوح شوشة فهذا معناه جهاد في صغرك ... تعذيب في شبابك ... بهدلة في كهولتك ...

أن تكون أبو الفتوح شوشة فهذا معناه ... اننا معك حتى النهاية ... نهاية ظلمهم أو نهايتهم ...

الروابط :
مدونة انسى تذيع نبأ اعتقال شيخ المجاهدين
http://ensaa.blogspot.com/2007/04/blog-post_9947.html

مجلّة "فلسطين المسلمة" تذيع فقرات من جهاد شيخ المجاهدين
http://www.fm-m.com/2003/aug2003/story24.htm

تقرير صحيفة المصريون عن اعتقال قدامى رجال الاخوان المسلمين
http://www.almesryoon.com/ShowDetails.asp?NewID=34088&Page=1

ملف pdf عن جهاد شيخ المجاهدين المصريين في فلسطين
http://www.fm-m.com/2003/aug2003/pdf/51.pdf

جاري تدعيم الحملة بتقرير جريدة الدستور عن شيخ المجاهدين بتاريخ 13/5/2007
جاري تدعيم الحملة بتقرير جريدة الوفد عن شيخ المجاهدين بتاريخ14/5/2007

Eric Matt يقول...


طيب يا بلدياتي انت فين بجا؟

اكتبي يا بنتي ولا تطيلي الغيبة

تحياتي لك من ماناساس البلد

بسمه عبدالباسط يقول...
أزال المؤلف هذا التعليق.
Dawshaaa يقول...

عجبتني اوي المدونه بتعتك وان شاء الله هكون من المواظبين عليها وانا في انتظار البوست الجديد

انا من اهوى ومن اهوى انا يقول...

مساء الخيرات :

بوست رائع واحساس عالى احساس اميرات ،ملكات ،احساس ملائكى ، منتظرين احاسيس اخرى تأخذنا معها الى عالم جديد .

محمد فوزى .

حقى اهرتل يقول...

يامجرى ريق القلم على ورقه م الدفتر
اوعى لكلام خداع قبل الميعاد يفطر
خليه يكمل صوم لحد سبت النور
لو قش هوه ببنت بالتالته هيبصر

أميرة يقول...

shady

كويس انها عجبتك اشكرك

دة اللى بحاول اعمله انى فعلا كتاباتى تطور


ــــــــــــــــ
voice of love

انا ايضا سعدت بزيارتك
ــــــــــــــــــ
القهوجى

دائما تقرأ كتباتى بشكل اخر يعجبنى تعليقك

دمت بود


ـــــــــــ
غزالى

سعيدة جدا انها مستك فعلا يهمنى جدا التفاعل

وتأثير الكلمات

انا اللى بحييك اشكرك

ـــــــــــــــ

يامراكبى

الله يسلمك دايما يارب ويبارك فيك :)

اولا انا سعيدة جدا ان انها عجبتك

ثانيا اسعدنى رايك فيها

بالنسبة لنهاية القصيدة

فهى مبنية على هدف

ان كل الحاجات اللى اتقالت تثير الاهتمام وبشدة لانها فلا موجعة

ومع ذلك بطل الكلمات دى لا يرى فيها مايهم سوى صمت البشر عن هذه الاشياء اللى تستحق ان يهتموا بيها

وفى نفس الوقت هو شخصيا فعلا مهتم لانه فى المعتقل بسبب اهتمامه دة بس عدم اهتمامه هدفه انه يوحيلك بعدم خوفه من اى شىء

حتى ولو اعتقل ونزف وعذب لم يعد يخاف شيئا

ارجو ان اكون استطعت توضيح الصورة

وااشكرك مرة تانية لانك من الناس اللى بتقرا وتفكر فيما يكتب بتعليق مميز احييك عليه


الساحر

اشكرك على مشاعرك الجميلة انا كمان واحشنى زيارتك بس الوقت بجد قليل جدا

ومع ذلك هحاول انى ارجع تانى ان شاء الله وازور كل المدونات الغالية عليا جدا

متشكرة اوى على رايك وعلى اللقب الرائع

بس خلينا متواضعين مؤقتا وماسكين امارة ويلز بس كفاية عليا :))))



طهقانة

اه عندك حق ماهى دى الخودعة :))

شكرا لزيارتك ياقمر


بوس بوس

طالبة تدبيس هى ومنك انتى دة انا بقالى شهر مش عارفة انزل بوست اجليه شوية التاج دة :((

dawshaaa

اشكرك على الزيارة الاولى واتمنى تكون معايا دايما البوست قادم فى اقرب فرصة قول يارب

محمد فوزى

مساء الفل

ايه الكلام الكبير دة

اشكرك على الكومنت الرقيق دة

ارق تحياتى


ــــــ

حقى اهرتل

هرتل براحتك خالص

الهرتلة حق مكفول لكل مواطن :)


تحياتى للجميع وبشكركوا لمروركم

وبعتذر عن تأخيرى فى الرد

سلامى

غير معرف يقول...

بجد البوست ده جامد جدااااااا

وانا اول مرة ازورك وعجبنى قوووى البوست وشدنى لانه بيتكلم عن الحب

وكان فى كلمة انا لست متهما ان ابقى سجينا هنا

الكلمة دى جامده قوووى

وان شاء الله هزورك تانى واتابع جديدك
واتمنى ان تنورينا وتزروى البلوجايه بتاعتى

smraa alnil يقول...

:(
:(
:(
:(

ابكيتيني ووجعتيني

ووحشتيني

.:.-=- ELGaZaLy-=-.:. يقول...

هممممممممممم


مررت لارى جديدك فلما لم اراة


فضلت ان ارمى السلام

Ahmed EIssa يقول...

طب والله حرام عليكي اللي عملتيه ده
متغيبيش تاني عشان واضح انك لما بتغيبي كلامك بيقطع قوي
بس حلو قوي
تحياتي
ملحوظة..سمعتي اغنية
when i am back on my feet again?

islam yusuf يقول...

أميرة
فعلا ساعات الاهتمام هو ا اللى بيبقى الحل فى بعض الاحيان
انك تنفض للدنيا و ماتشيلش هم
مش لازم تكون دى معناها اللامبالاه
لأ دى معناها اننا لازم ناخد المور بببساطه
ممكن أكون عايش فى وحده فى سجن
ماعاييش حد
و مع ذلك يكفى ان انا عايش فى سلام
مع نفسى

تحياتى لكى
بوست جميل