على صوتك
Shot at 2007-07-03

الخميس، ١٨ يناير ٢٠٠٧

قـاســيـة الـقـلـب

Image Hosted by ImageShack.us


"قاسية القلب"
ينادونى ....
"قاسية القلب"
لأنى لم اعد أعلم معنى الحب
لأنى فضلت ..
أن اسير وحيدة بهذا الدرب
ودفنت الشوق ..
ووئدت الحنان
وتاهت مشاعرى بسفن بلا شطآن
رحلت الى مدن الأحزان
واستبدلت قلبى بحجر صلب
" قاسية القلب "
ينادونى ...
لأنى لم أعد أعلم معنى الحب
لم أعد ادرك له شعورا
فقد مات الشعور الملتاع
لم أعد ألمس له احساسا
فقد ماتت النبضات بطعنة وداع
ولم أعد أنا
فكل معنى فى حياتى ضاع
ما أعيشه مأساة
أن اعيش بلا احساس
كيف سأنظم شعرى
كما كنت كعقود ماس
كيف أخرج من هذا الكرب؟؟
وانا
"قاسية القلب"
ينادونى ..
لأنى لم أعد أعلم معنى الحب
وحيدة احيا
لا بشر لا اصحاب
فالحب ضعف
الحب عذاب
وقد تحررت انا من ضعفى وعذاباتى
واغلقت كل الابواب
وبقيت وحيدة
بلا أحباب
وبلا قلب
لأنى
قاسية القلب

هناك ٣٢ تعليقًا:

غير معرف يقول...

عائدة
حبيبتي ...... إنك عائدة
عائدة ....
أشعر بذلك .... مازال نفس الإحساس حين نفترق كل يوم يراودني
...هو نفس الإحساس الذي يزرع بداخلي الأمل إنك عائدة يوماً ما
الشوق هو الشوق والإحساس هو الإحساس والحنين والأمل يرسمان لي حلماً جميلاً
بداخلي مازلت أسمع همسك لي .....حين تقولين إني عائدة لا تنساني
صورتك الجميلة مازالت تطارد أحلامي
صوتك مازال يدوي في أذني أحلى الأنغام
رائحة عطرك تحوم حولي كأنك معي في كل مكان
لا تقلقي..... مازالت كما أنا لم أتغير كثيراً .... يا رفيقتي
مازلت حتي الآن أراك نجمتي المفضلة في درب النجوم
مازلت حتي الآن المح طيفك معي في كل مكان اخطوه
مازلت أردد إنك عائدة رغم كل المفارقات والأسباب
صدقيني ...... أشعر إنك عائدة
فأحاسيسي لا تعرف معني الكذب ..... عائدة
فلا تطيلي الانتظار ......

Tamer Nabil Moussa يقول...

انتى كدة ممكن تظلمى نفسك


لية الحكم القاسى دة وجلد الذات بالطريقة دى


انا مقتنع ان كل انسان فية عيوب ومميزات

نحاول نصلح فى العيوب ونعالج لو فية خلل موجود فينا لكن حكم نهائى مش عادل ابداا

تحياتى

بسمه عبدالباسط يقول...

بجد كلام جميل ورائع جدا ولكن القسوة دى بتيجى بعد ما الواحد يتجرح من ناس كتير فتكون نيجة ده القسوة اللى بيوصل لها الأنسان

LAMIA MAHMOUD يقول...

عندية وقاسية ومجنونة طب وماله .. بتبوظي كل حاجة انتي .. ماشي واية المشكلة .. انتي ليه مصممة تقفلي على نفسك وما تشاركيش حد اللي جواكي .. جايز عشان انا حرة

كل اللي بيقولوا الكلام ده كانوا فين لما اتجرحت .. لما اتكسرت .. لما تهت

يا ستي قاسية قاسية حد واخد منها حاجة

كلماتك اكثر من رائعة

الوردة السوداء يقول...

طالما انتى مرتاحة كدة خلاص
هما حرين بقى
منتى لما كنتى حنينة جرحوكى

بس حاولى تكسبى نفسك
ومتخسرهاش

أميرة يقول...

ahmed

لن اعود

لن استبدل الشوك الذى

افترشه ليلا بالورود

ـــ

كلامك جامد جدا يااحمد اشكرك على التفاعل

تقبل تحياتى

أميرة يقول...

تامر

احيانا الانسان بيجد متعة فى جلد ذاته ان لم تكن متعة فهى راحة للضمير

شكرا لك على رايك دة يمكن يفتح طاقة نور

أميرة يقول...

bos bos

ميرسى يابسبوسة على ردك الحلو دة

فعلا الجرح الكبير لازم يبقى قصاده قسوة لانها بتقوى وبتصد اى جرح

أميرة يقول...

لمياء ايوة صح كدة انتى جبتى الخلاصة يابنتى والله انتى اللى روعة و فاهمانى

ابقى تعالى تانى ياليمو

تحياتى ليكى

أميرة يقول...

الوردة السودة

نورتينى بس ليه السواد دة

هو انا مش مرتاحة بصراحة

بس هما اللى عايزين كدة خلاص بقى ياخدوا على دماغهم هو اصل دة اللى بينفع دلوقتى

تسلمى على مرورك ماتنسيش تعدى بقى

bagabigo يقول...

احساسك اكثر من رائع و اذا كنتى لا تريدين العودة لا تعودى و لكن ثقى انك عائدة لأنك فعلا ستعودين حتى لو رفضتى العودة

VEЯŎ يقول...

bosy hya gamel 2we bass la2a keda 7aram 3aleky nafsek mt2sesh 3aleha la2aaaaaaaa
t7yaty leky we 2nsha2 2alah tkony b7'eer


Ahmed

مُزمُز يقول...

أولا مبرووووووك النيو لوك

كمان أضفتي مقاطع فذة للعبقري السياب فهو لم يعلمك وحدك الشعر وإنما السياب أستاذ الأجيال الحداثية كلها من صلاح عبد الصبور وحجازي وعفيفي إلى يومنا هذا
عبقري هو السياب

ثانيا بالنسبة للنص
النص طبعا كصياغة جميييييل جدا
بس في حاجة محيراني
مين دي اللي قاسية
هو انتي بتتكلمي عن نفسك وللا إيه؟
بتهزري؟
لما أنت قاسية أمال الناس الرقيقة فين بالضبط؟
وبعدين كده بقى أنا غير اسم اللينك بتاعك عندي وبدل ما كان أميرة ويلز الرقيقة هيبقى الأميرة المتوحشة وللا إيه؟

لأ لأ انا متأكد تماما إن الناس كده غلطانين
مش قاسية القلب أبدا

Unknown يقول...

مع أول زيارتي لمدونتك الجميلة
أعجبت اليوم بهذا الموضوع الرقيق الذي يبين روح العذاب التي تتدفق عند الفراق
الموضوع أيضا فكرني بالموشحات الأندلسية
بس أحب أن أحييك على موضوعك العذب
كما أن طريقة الشعر المرسل التي تكلمتي بها أضفت جمالا ورونقا على الموضوع
وربنا يساعدك على الخروج من أسر ذلك الحب

أميرة يقول...

بجابيجو ايه الثقة دى انتى عارفانى والا ايه :D
شكرا ليكى عزيزتى

فيرو

متشكرة اوى على شعورك الجميل

انا بخير اطمن ياما فى حالات وبتعدى

مزموووز

شوف بدلع اسم الدلع هههههه الله يبارك فيك ياباشا فينك ياراجل معلش المشغوليات هى اللى عطلتنى عن دخول المدونات عموما وحقيقى اللى بتكتبه هو اللى بيخلينى ارجع وابص على مدونتك
السياب دة عبقرى وانا قريت له بدرى اوى وبحب كتاباته اوى
والجزء دة اكثر جزء بعشقه
وانشودة المطر كلها عارف انت طبعا موضوع المطر :D

بالنسبة للنص الحمد لله انه عجبك ويارب دايما كدة
بالنسبة للقسوة والله معرف هما اللى بيقولوا يمكن عشان قفلت على نفسى شوية وخفت من الناس

يمكن عشان مابحبش اعمل علاقات بالناس عشان مارتبطش بيهم وبعد كدة لما افارقهم اتألم فبحاول احمى بنفسى بانى ابقى قاسية من الاول عشان ماحدش يفكر يعرفنى اصلا يلا ماتاخدش فى بالك المهم رأيك انت ايه
وانت صح برده اوعى تصدقهم وتكتب متوحشة وتطلع عليا سمعة هههههه رأيك اسعدنى جدا زى مازيارتك دايما بتسعدنى

دمت بود شكرا لك اخى

أميرة يقول...

محمد

نورت المدونة ياريت ماتبقاش آخر زيارة
كلامك جميل جدا بس اشمعنى الموشحات انا كنت بحبها ايام ماكنت بدرسها بش معتقدش انها اثرت عليا
اشكرك مرة تانية والحمد لله على كل حالى أخى

سلامى

dandana يقول...

اميرتى....
النص حلو اوى....
انا حسيته جدا....
تعرفى ان اوقات من كتر ما اللقب بيتردد ممكن تصدقيه حتى لو ماكنش صحيح...
يعنى مش بس بيبقى ظلم من الناس ..لا وظلم من نفسنا لنفسنا...
دوبل يعنى....

بس على راى معاذ لما انتى يقولولك قاسية القلب اومال الباقى بقى ايه...
تحياتى يا جميل

أسوور يقول...

اميرة ويلز

لما الناس بتقول على حد انه قاسى باعرف قد ايه الدنيا قسيت عليه

بس القسوة دايما بتخبى وراها ضعف

القصيدة جميلة جدا

والمدونة كلها كمان حلوة زى صاحبتها قاسية القلب ولكن رقيقة الروح

smraa alnil يقول...

كانك بتتكلمي عني
بتوصفيني
بس اذا كانوا بينادوكي كدة
افعلمي انك اطهر واحن قلب

بس خلي بالك جلد الذات دة له اضرار مش علي طول بيحيي

أميرة يقول...

ميوية

انا ملاحظةان المعنى لمس ناس كتير يظهر المعنى دة موجود كتير اليومين دول

رأيكوا بالاجماع كدة ريحنى اوى لانى فعلا كنت بدأت اصدق ان معنديش قلب

نورتينى ياحبيبتى تسلمى على رأيك

ياسمين

دة انا سعادتى سعادتين النهاردة

دوبل يعنى على راى دندنة
انتى جبتى المعنى الاول صح وهو فعلا من كتر مالواحد بيشوف قسوة من الحياة فبيضطر يقابلها بنفس الشكل
بالنسبة للجملة التانية انا بحب اشوفها بالعكس

يعنى الضعف يستخبى بالقسوة القلب الحنون الطيب بيحمى نفسه بغلاف من القسوة
سعيدة ان المدونة عجبتك انا عندى تصورات كبيرة ليها بس كسولة اوى

تعبيرك عجبنى اوى بصراحة
قاسية القلب رقيقة الروح

سلامى لقلبك عزيزتى


سمرا

مش عارفة ليه لما جيت انزل البوست دة

كان بينى وبين نفسى بتمنى تكونى اول رد

يمكن حسيت فعلا ان فيه حاجة تشبهك

والله ياانجى بجد موضوع جلد الذات دة تاعبنى اوى
رغم انه بيريحنى فى نفس الوقت من نحية تانية بس لو مكانش موجود اكيد كان احساسى بالحياة هيفرق كتير

الحصان الأسود يقول...

عجبني تعليق ياسمين ان اللي بيلاقي قسوة من الدنيا فبيكون رد الفعل منة انة يتعامل بقسوة

وانة بيكون بية جرح كبير و احساس بالقهر او الاضطهاد بينعكس على اسلوب تعاملة بالقسوة مع الاخرين

احيانا القسوة بتكون نتيجة خوف

مثلا الاب يقسوا على ابنائة من خوفة عليهم

و المدس يقسوا على تلامذتة من خوفة عليهم من الفشل

والحبيب يقسوا على حبيبتة من خوفة عليها
ربما من موقف قد تتعرض لة

وربما يقسوا عليها لخشيتة ان يفقد حبها لة

ساعات كتير بتكون القسوة مبرر للحب

او الحب مبرر للقسوة

او الاتنين مبرر لحال الدنيا او حال الشخص

مع خالص تحياتي وقسوتي

Ahmed EIssa يقول...

مع اول زيارة واول بوست اقراه عندك اقولك اولا تحياتي..هايله ورائعة جدا

قاسية القلب ينادوني...الجملة دي اللي بدأت حسيت فيها باستنكار وبعدين بتبرير وبعدين حسيت بصدق كلامك الممزوج بالالم..كل ده في كلمة واحدة وتسلسل رائع جدا ..بجد من اللي اقر فيا جدا..وانا مش سهل حد ياثر فيا.."علي فكرة مش اول مرة اقول كدة بس والله فعلا انا صعب حاجة تعجبني"

استمري يابنتي وانا ان شاء الله حتابعك باستمرار..ممكن تضيف لنك ليكي عندي؟

وتعالي عدي عليا مرة في البلوج بتاعي..عندنا نسكافيه وشاي وقهوة واي حاجة مليانه كافيين ومش صحية

يلا سلام

Ahmed EIssa يقول...

علي فكرة انا حكمت علي اللي قلتيه كعمل ادبي ..بس..لكن لو بتتكلمي عن نفسك فده موضوع تاني..وانا فعلا معرفش انتي بتتكلمي عن نفسك ولا لا..بس انا عايز اقولك حاجة..حتي لو كنتي قالو عليكي انك قاسية مانتي مكنتش كدة.صح؟بصي مهما اي حد عمل الناس مش حتبطل تقول اهم حاجة تكوني نفسك..وتعيشي زي مانتي تعيشي..جايز انتي خايفه من الفراق..خارجة من تجربة معينة وعايزة تلمي اللي جواكي بعيد عن دوشة الناس..

الخلاصة سيبي اللي يقول يقول وعيشي ومتسمحيش لحد يقيم مشاعرك علي كيفه

طولت عليكي؟عادي انا رغاي اساسا بس مكنتش احب تقولي عليا كدة اول مرة عندك

لا انا زعلت بجد كدة تقولي عليا رغاي؟

مُزمُز يقول...

ليكي عندي تاج ياجميل
يا ريت لو تيجي بسرعة تلحقيه

smraa alnil يقول...

اميرة
مش كفاية عليكي كدة انك تعتبري نفسك قاسية
جيت اطمن عليكي
وبصراحة عشان اشوف نفسي في البوست دة برضه
وغيري بقي البوست دة

No Fear يقول...

السلام عليكم
هو أنت اللي كتبتي ده
لو أة
ليه كده ؟
سلام

مُزمُز يقول...

إيه يا بنتي؟

فينك كده؟

مختفية ليه؟

بقى من يوم تمنتاشر واحد لحد النهارد مكتبتيش؟

إيه الحكاية؟

طولتي الغيبة

مُزمُز يقول...

حمدالله عالسلامة

أميرة يقول...

الحصان الاسود

اهو دة الكلام اللى يزعل القسوة مبرر للحب والحب مبرر القسوة والقسوة بتجيب قسوة مش بتجيب حب

ارق تحياتى

احمد عيسى

بشكرك على زيارتك الاولى ويارب ماتكون الاخيرة

اسعدنى جدا تعليقك على العمل كعمل أدبى والحمد لله انه عجبك يارب كل كتاباتى تعجبك

وان شاء الله ازورك حالا بس جهز النسكافيه ماتقلقش انا بحب اتعب صحتى

سمراء

شكرا لسؤالك عنى
انتى تنورينى فى اى وقت ياقمر

نو فير
اه والله انا اللى كاتباه
وليه كدة ايه بس مش الناس اللى بتقول هو انا االلى قلت ؟؟ انت ايه رايك هما صح والا انا صح عامة كل حاجة بكتبها بتبقى حالة حسيتها ومش شرط تكون مستمرة

شكرا ليك

مزمز

اولا شكرا على سؤالك انا امبارح جيت دخلت مكنتش شايفة قدامى وبعدين اكتشفت ان انت كمان لشة مانزلتش حاجة جديدة

مستنية جديدة ياباشا والتاج بسرعة

والله يسلمك

سلامى

كراكيب عادل يقول...

الله الله الله

بقي حضرتك هنا ومخليانا دايخين وراكي

تعرفي بالصدفة دخلت هنا

ما علينا

حمدللة علي السلامة

هقرا البوست كويس وارجع

غير معرف يقول...

من غير موعد جاء لقاؤنا ومن غير موعد جاء فراقنا قد يكونوا وداعانا للابد لكن الحب الذي عرفناه يوما سيظل راسخا في قلبي مدى الحياة فمادام الامل موجود فحبي لن يموت وشوقي وعشقي لك سيزيد انت وحدك علمتني معنى الحب وامشي في جداول المياه متملكة المحيط..كنت ملكة في قصرك وكنت خادم حبي ..كنت حبي الاول وستبقى الاخير اعلم عزيز اني دفنت فلبي واقفلته واحرقت مفتاحه بداخله لكن اسمك يا حبي عزيز بقي راسخا

فوفا يقول...

من غير موعد جاء لقاؤنا ومن غير موعد جاء فراقنا قد يكونوا وداعانا للابد لكن الحب الذي عرفناه يوما سيظل راسخا في قلبي مدى الحياة فمادام الامل موجود فحبي لن يموت وشوقي وعشقي لك سيزيد انت وحدك علمتني معنى الحب وامشي في جداول المياه متملكة المحيط..كنت ملكة في قصرك وكنت خادم حبي ..كنت حبي الاول وستبقى الاخير اعلم عزيز اني دفنت فلبي واقفلته واحرقت مفتاحه بداخله لكن اسمك يا حبي عزيز بقي راسخا