على صوتك
Shot at 2007-07-03

الأربعاء، ١٤ فبراير ٢٠٠٧

(((إنا لله وإنا اليه راجعون))


عندما خطوت أولى خطواتى فى الحياة وإحتضنت الأرض قدماى وبدأت
رحلتى بهذه الدنيا .. صغيرة اخوتى .. الجميع مشغولون عنى ..
فكيف أعيش طفولتى وكيف أرى النور من حولى ؟؟ .. وذلك العالم الخارجى كيف أصل إليه ؟؟ وهو يشع ضوءا وجمالا
الشمس تسطع فى النهار ونجوم تتألق فى المساء.. كون فسيح أريد أن أرتمى فى أحضانه .. شخصان فقط فى حياتى كانا جواز
مرورى لهذا العالم

أكثر من خففوا ألامى وجعلونى أنسى كل ماحرمت منه فى طفولتى
هو

كان أب لكنه يحمل كل طاقات المرح بلعبه حنانه وإحتوائه
كان أخا أو أكبر قليلا من معنى الاخوة
أو صديقا يحتوى صديقه الصغير

كان الشعاع الوحيد الذى يأتى من الخارج لزيارة بيتنا المظلم الحزين

أتذكره الآن وأتذكر طفولتى صباح كل عيد

فلم نكن نشعر بأنه العيد حقا الا بطرقاته على الباب و(العيدية) بأوراق جديدة

ثم يأخذنى لقضاء يوم سعيد

كان شخصية هادئة تتعجب لوجوده فى هذا الزمان وشجرة الياسمين المتالقة على الدرج بمنزله تملائه برائحه تضفى على الاجواء
احساسا آخر

وسط زقزقة العصافير و الارجوحة الصغيرة على سطح منزله

لكم اشتقت لهذه الاركان جميعها واشتقت أن أنظر إليه وأحدثه

اشتقت له ولمرحه ودعاباته ولجده وهزله وضحكه
وعدته بقبلة حين أراه ووعدنى هو أن يمنحنى عديتى التى لم يعطيها لى مدة 8سنوات غاب عنا فيهم

وعدته أن أزوره فى أقرب وقت ليرانى وقد كبرت وأصبحت فتاة ناضجة

أتقن الكثير من الامور ولم أعد تلك التى تمسك بيديه ليعبر بها الطريق عندما كان يأخذها فى نزهة او ليلتقط لها صورة بفستانها الجديد
لكن القدر لم يمهلنى للأسف ..
أعلم اننى قصرت وتأخرت فقد تكون شغلتنى الدنيا عنك
لكنى أحبك كثيرا جدا ويكفى أنك تبقى بذاكرتى للأبد لانك تملك نصف حياتى
واهم فترة بحياتى ... طفولتى
سامحنى لانى لم أوفى بوعودى
سامحنى لانى قصرت بحقك لمدة 8 سنوات
سامحنى .. ترى هل تسمعنى الآن وتشعر بى ؟ ترى هل ترانى
أسأل الله ان يجمعنا يوم اللقاء وأن تكون سامحتنى

الى روح عمى الذى توفى يوم الاثنين الخامس من فبراير لهذا العام
بعد صراع مع المرض استمر لشهور قليلة وكلما قررت السفر اليه للاطمئنان عليه
منعتنى بعض الظروف وفى النهاية كان القرار أن اسافر يوم الثلاثاء
وتوفى هو يوم الاثنين حزنى كان سبب غيابى لان كنت اتمنى أن أراه
وصوته وهو يطلب منى زيارته لا يفارقنى واشعر بذنب شديد علكم تخففون عنى القليل
البوست دة فضفضة حاولت أقول اللى جوايا فى عمل أدبى شعرى كالعادة
لكن الحزن كان أكبر يمكن بعد فترة اقدر

هناك ١٥ تعليقًا:

غير معرف يقول...

رحمه الله و ألهمكِ و جميع أهله الصبر و السلوان

طبعا بفترض انى أعزيكِ أو أحييك على محاولتك رد الجميل و لو بشكل رمزى .و أنا طبعا بقدملك خالص عزائى و أحييك على محاولتك المشكورة لرد الجميل

بس انا بجد شدتنى كلمة معينة تكررت فى إحدى عبارات التدوينة


"وعدته بقبلة حين أراه ووعدنى هو أن يمنحنى عديتى التى لم يعطيها لى مدة 8سنوات غاب عنا فيهم
وعدته أن أزوره فى أقرب وقت ليرانى وقد كبرت وأصبحت فتاة ناضجة
أتقن الكثير من الامور ولم أعد تلك التى تمسك بيديه ليعبر بها الطريق عندما كان يأخذها فى نزهة او ليلتقط لها صورة بفستانها الجديد
لكن القدر لم يمهلنى للأسف
"

الكلمة اللى اقصدها هنا و حاسس إنى عاوز اتكلم عنها بجد هى الوعد ..و بسأل نفسى و بسأل كل اللى هيقرا التدوينة هل احنا بجد نعرف يعنى ايه وعد و لا اهو معنى و فُقِد من ضمن ما فُقِد فى عصر الرؤى الليبرالية و الغير تقليدية للمعانى ..لسه بجد بنحترم معنى كلمة بثقل كلمة وعد و لا أصلا مبقاش للكلمة مفهوم موحد فى أذهاننا ..

الوعد أصلا يفترض فيه إنه أقوى من الظروف...لكن للأسف احنا بقينا فى زمن بلا وعد احنا فعلا بقينا فى زمن الظروف .. أنا عن نفسى أعرف واحد بقالى سنين تتخطى ال 8 سنين بكتير بوعده و عمرى ما وفيت بوعدى ..الواحد ده قريب منى جدا .عايشين سوا و بنكبر سوا ..اتعلمنا سوا فرحنا سوا و زعلنا سوا مبياكلش من غيرى و أنا دايما بستناه..بنام فى اوضة واحدة .. و لو غيرناها احنا الاتنين بنضايق بس عمرى ما وفيت بأى وعد وعدتهوله

على كلٍ زعله منى -لأنى عمرى ما وفيت بأى وعد ليه . زعله اللى أنا دايما حاسس بيه- مخلينى بجد مش عارف اذا كنا عايشين سوا و لا الأصح انى الاول ميتيين سوا ..بنكبر و نقوى سوا و لا التعبير ده هروب من حقيقة اننا احنا الاتنين يوم عن يوم بنضعف سوا و بنصغر سوا ..بنصغر و بنضعف فى كل حاجة

بيتهيألى فى معانى كتير لو قدرنا نعرف من تانى المقصود منها بجد و بشكل محدد ساعتها و ساعتها بس هنقدر نحدد اذا كان وجودنا ذاته ليه معنى مفهوم واحد محدد و ثابت و لا لأ

آسف انى خرجت عن النص و طولت فى الكومنت هى بس الكلمة وجعتنى شوية

و ربنا يصبرك و يرحم الفقيد و يرحمنا جميعا

مُزمُز يقول...

البقاء لله

يااااااه قد إيه البوست شفيف ومؤثر

خلاني غصب عني عيني دمعت أو كادت

أثر فيا بحرقة جدا حكاية الوعد الذي لم تستطيعي الوفاء به لأان ذلك يصبح دينا جاثما للأبد فوق قلوبنا الهشة فيكاد يحطمها بجبروت وقعه

بجد أنا اتأثرت أوي

ربنا يرحمه يا رب ويصبرك

كمان أنا حبيته أوي كشخص وأثرت فيا أوي الجملة دي
.....
كان شخصية هادئة تتعجب لوجوده فى هذا الزمان
.....

في ناس فعلا بحس إن هما بييجو بسرعة جدا في الدنيا دي وبيمشوا بسرعة أكتر بكتير بيعيشوا حياة مكثفة سواء كانت حياة مؤلمة أو حياة مبهجة

مرة أخرى البقاء لله
ومنحك الله صبرا كبيرا

مُزمُز يقول...

صحيح ابقي تعالي شوفي ردي عليكي هنا وخدي اللينكات

http://nashwah.blogspot.com/2007/01/blog-post_25.html

dandana يقول...

البقاء لله حبيبتى....

ان شاء الله فى الجنة

.:.-=- ELGaZaLy-=-.:. يقول...

البقاء لله..بجد شفاف اوى..

فكرنى بموت ابى وكانة حدث للتو...

ربنا يكرمك بجد ويجازيكى كل خير على برك دة

أميرة يقول...

محمد صبرى

اشكرك أخى على مرورك واستفاضتك فى الحديث ولتعازيك

مزمز

اولا بشكرك لتعازيك واسفة على الالم اللى سببتهولك بس فعلا الالم جوايا كبير اوى

ثانيا شكرا على اللينكات انا رحت هناك وخدتها
ثالثا بقى على فكرة انا مابيظهرليش اى مواضيع جديدة
والمشكلة عندى طبعا بس مش عارفة فى ايه
بس لما لفت نظرى دلوقتى انا عرفت اوصل لانى كنت كل مابفتح كنت بلاقى اخر موضوع انا علقت عليه
واكتشفت ان فى مواضيع كتير هحاول اعلق عليهم كلهم وعذرا على تأخرى المشكلة عندى بجملة تخاريف الجهاز


دندنة آمين يارب

والبقاء والدوام لله وحده

تسلمى على مرورك حبيبتى

ELGaZaLy


اسفة انى جددت احزانك شعور مؤلم اكيد

وشكرا لتواجدك وتعازيك

تحياتى للجميع

Diyaa' يقول...

البقاء لله يا اخت رشا...متشكر أولاً لمرورك عندي وبترجاكي تدعيلها
وبإذن الله ربنا هيجمعلك كل اللي راحوا عنده ويغفرلهم ويرحمهم
وأعتقد إنك مش المفروض تعذبي نفسك بمسالة التقصير دي..لأنك لو بدأتي تدعيله من دلوقتي وفضل في دماغك متهيألي والله اعلم هتكوني عملتي كل اللي هو محتاجه منك و كذلك كل اللي بتحبيهم
ربنا يرحم كل احبابنا ويغفرلهم ويرزقهم جنة الخلد
ويجمعك بيهم بإذن الله
وعايزك تفكيها بقي لأن كتابتك رومانسية و جميلة ممكن الواحد يعتمد عليها في تغيير الموود بتاعه
متشكر تاني
وأدعي وربنا هيسمعك بإذن الله لأني حاسس بالصدق والاخلاص من أول فقرة في البوست

مُزمُز يقول...

مستني ردك على التاج

سلام

أميرة يقول...

diyaa

متشكرة اوى على ردك وشعورك الجميل دة

وانا بحاول اعمل كدة فعلا وربنا يتقبل

ويصبرك انت كمان

سعيدة برأيك فى كتاباتى ويارب تكون كتاباتى قدرت تخفف عنك شوية

تحياتى ليك وياريت تكرر الزيارة

مزمز جارى الرد

جبهة التهييس الشعبية يقول...

ابكيتني يا اميرة ويلز

الله يرحمه ويصبرك

بس انت تقدري تكلميه وتعملي اعمال خير وتوهبيها لروحه

وح تحسي انه معاكي

أسوور يقول...

البقاء لله

والله حسيت انك غايبة لسبب وقلقت عليكى

رحمه الله وتكون آخر الأحزان يا رب

أميرة يقول...

نوراة شكرا على شعورك واسفة انى احزنتك

انا بحاول اعمل كدة تسلمى



ياسمين

فيكى الخير ياحبيبتى فى حد بيحس بيا

الحمد على كل حال
شكرا لشعورك ياقمر

بسمه عبدالباسط يقول...

عارفة أنا حاسة بيكى قوى لأنى مريت بيه قبلك مع أختلاف بعض الظروف أنا عمى مات من حوالى سنتين ونصف وفعلا كان بيحبنى قوى وأنا كنت بحبه قوى بس للأسف ما أديتوش حقه وما عرفتش قيمته الا لما تعب بشدة قبل وفاته بكام شهر كنت بشوف نظرة الحزن واليأس والألم فى وجهه كل ما أروح أزورة بعد مرضة وبحس بأنه خلاص عارف انه هايموت ويسيبنا وأخر مرة شفته كانت قبل موته بأربع أيام دخلت وكنت أخر واحدة من عيلتى بسلم عليه كان فى شبه غيبوبة مديت أيدى لايدية وطبعا ما كانش قادر يفتح عينيه ويبص ليا فرفعت صوتى وقلت له أزيك يا عمى فحب يعرفنى أنه سمعنى فضغط على أيديا جامد وفضل ماسكها مده زى ما يكون حاسس أنه أخر مرة هايمسكها وفعلا كانت أخر مرة وقبل ما يموت بيوم كنت عايزة اروح له بس الظروف منعتنى وروحت يوم ما مات بس كان لسة عايش بس فى سكرات الموت وما شافنيش مع أنه كان نفسه يشوفنى بجد منظرة وهو بيموت مش قادرة أنساه أبدا لكن خلاص فات الوقت وأنا وصلت متأخرة
ولكن فى الأخر بقول أنه كل شىء بأمر الله وأنا فعلا بعد موت عمى أتغيرت كتير وبقيت احسن فى حاجات كتير
وفى الأخر ربنا بيختبر قوة صبرنا
ومفيش حاجة فى أيدينا غير أننا ندعى لكل الأموات ونطلع أى حاجة صدقة عليهم وهما صدقينى بيحسوا بينا وبكل حاجة بنعملها
وأنا عن تجربتى بجد أى حاجة كانت بتحصل ليا بعد موت عمى كنت بحلم بيه لو كان شىء مفرح كنت بشوفه فرحان والعكس
اعملى أى حاجة له وهو حاسس بيكى
وانا لله وانا اليه راجعون

أميرة يقول...

متشكرة اوى يابوسبوس على شعورك وكلامك
بس يمكن انتى شفتيه ورحتيله فى مرضه وكنتى جنبه وبتخففى عنه اكيد دة ريح ضميرك كتير انك برده عملتى حاجة

وانا بحاول اعمل حاجة له فعلا

تسلمى ياحبيبتى

Eric Matt يقول...


اللهم ارحمه و أسكنه فسيح جناتك

ممكن تعملي عنه صدقة جارية

أيضا لا تنسي الدعاء في كل الأوقات

ألهمك الله الصبر و السلوان

انه يسمعك الان و يسمع دعاءك له و بكاءك عليه - بلغيه مني السلام و التحية و قولي له أن له ابنا في الله يدعو له من أقصى أطراف الأرض

علني أخفف بعضا من حزنك

تحياتي من ماناساس البلد