على صوتك
Shot at 2007-07-03

الجمعة، ١٦ فبراير ٢٠٠٧

جالى تاج

حلو أوى موضوع التاج دة وبقالى كام يوم بقرا مواضيع مشابهة
صحيح الاسئلة تقليدية أوى بس الفكرة نفسها كويس خصوصا انه بيمر على الكل
طبعا أنا فرحت أوى لان أول مرة
وكمان جالى من حد مميز ومدونة بحبها
مزمز وكهفه المبهر
استنوا بقى هلبس التاج واقول على طول
إيه اللي هيحصل لإيميلك لما تموت؟
انا اصلا عندى 4 ايميلات
بس تعرف أن الموضوع دة كان على بالى و قالقنى وشاغل تفكيرى بجد عشان كدة كتبت فى وصييتى الاربع ايميلات بتوعى وبالباسوردات بتاعتهم والمدونة والمنتديات والباسوردات برده كله مكتوب فى الوصية
ووصيت انى لما أموت يعنى اى حد يعثر على الوصية ينفذ اللى فيها ويدخلى على ايميلاتى ويبعت للناس
المسجلة عليه انى مت عشان بس الناس تعرف وليهم حرية التصرف بعد كدة فيه لكن اهم حاجة ان مدونتى تبقى حاجة زى ذكرى البنى آدم بس اذا كان البنى آدم نفسه راح الحاجات دى هتفضل ليه
بس اهم حاجة يلاقوا الوصية بدرى قبل ماالايميل يتقفل


إديت الباسوورد لحد قبل كده؟ لو آه كانت ايه طبيعة علاقتك بيه ؟
آه مرتين مرة اديت لاختى ايميل من ايميلاتى عشان تدخل تكلمنى وانا على ايميلى التانى
ومرة لصديقة عزيزة اوى عشان لما كان الجهاز بتاعى عطلان قلتلها تفتحه عشان الرسايل ماتتمسحش بتعب نفسيا لما بتتمسح

اسمك؟
لازم يعنى اسمى ؟؟ خلاص هقول اهو
إسمى رشا
اسم الدلع المشهورة بيه وسط اصحابك؟
يوووووووه كتييييير تقريبا كل واحدة منهم بتدلعنى باسم فى شوشى وروشى وأوشة وروشة وإيشو
بس احبهم بالنسبة لى دلع بابا روشو لانها بتطلع منه عسل اوى ودلع اخويا الكبير
روش ورشروش

عمرك؟
ليه الاحراج دة طيب انت ماتعرفش ان عيب تسأل بنوتة أمورة زى سؤال زى دة
ومع ذلك هجاوبك برده انا مولودة فى 28 أكتوبر 1982 وكان يوم خميس على فكرة
وكان موافق 10 محرم احسبها انت بقى بمعرفتك

برجك؟
العقرب
برج العباقرة والمبدعين والفنانين ولاعيبة الكورة وكله يعنى وهو برج فى صفاته غامض واصلا مبنى على
اسطورة العنقاء عشان كدة تلاقى اصحاب البرج دة بيحبوا الظلام وقلبهم جامد ويحبوا الغموض والعالم المخيف
بيشبع نفسيتهم

مجال دراستك؟
انا خريجة كلية تجارة قسم محاسبة بس نفسى اغيره وادرس لغة عربية او فرنساوى لانى بحبه اوى
أو اكمل فيه وادرس ادارة اعمال انا مش راضية عن دراستى دى عامة رغم انى كنت بحبها بس قعدتنى فى البيت

شخصيتك نوعها إيه؟
أنا اللى اعرفه عن نفسى عامة انى شخصية خجولة طبيعتى الاساسية الانطوائية بس اتمردت على نفسى وبقيت
اجتماعية الى حد ما لكن ساعات الطبيعة بتغلب برده صريحة جدا ودايما ثايرة على كل حاجة حوالية متمردة
وعنيدة ودماغى ناشفة بس بحب النقاش الحر وبحترمه اوى ساعات نشفان الدماغ صحيح بيحكم بس مش دايما
بميل للتفكير والتأمل والوحدة شخصية انفاعلية هوائية مزاجية اصحابى وقرايبى بيقولوا انى محبوبة ومرحة
ودمى خفيف لانى دايما مش ببين اللى جوايا لايمانى بان ماحدش هيفهمنى غير نفسى
اكتر سمة باينة فى شخصيتى هى القوة يعنى اى حاجة تزعلنى بنفض ومن كتر مانفضت معتش فى حاجة تهم
مش عارفة هوصل فين بعد كدة ولاى هدف بفكر كدة يمكن اهم شىء عندى هو الحياة نفسها ممكن اكون كدة ويمكن دة السبب
حد فهم حاجة ؟؟

السفر بالنسبة لك؟
السفر دة حريتى وراحتى وانطلاقى شعورى بالحياة احساسى بانى مالكة الدنيا كلها السفر لاى مكان وكل مكان
عملية الانتقال نفسها وانا على سفر مافيش قيود مسلمة ايدى للريح وطايرة انا بعشق السفر

المود بتاعك؟
هقول تانى
مودى مزاجى هوائى انفعالى ممكن اتعكنن فى لحظة واكتئب وممكن ابقى سعيدة بعدها على طول
بس مش بسبب خارجى بسبب نفسى مع نفسى كدة الاسباب الخارجية أحيانا بتتكبت وتطلع بعدين

وقت فراغك بتعمل فيه إيه؟
انا حياتى مليانة عامة بالمهمات اليومية الضرورية للحياة رغم ان يومى كله فراغ وفاضى
بس مابلاقيش وقت اليوم بيطير مابين المطبخ والواجبات المنزلية اليومية السخيفة
وبين التليفزيون والكمبيوتر اللى له النصيب الاكبر فى حياتى متعتى فى القراية احب اقضى فيها وقت يكون بعيد عن الكمبيوتر لها متعة تانية غير القراية على الكمبيوتر
الأكلة المفضلة؟
بما إنى بطبخ فأنا بحب الأكلة اللى بحب أطبخها بحب المحشى لانى بعمله حلو أوى وبحب المكرونة خصوصا
الاسباجيتى مع بوفتيك أو فراخ بانيه أو كفتة وبطاطس مقلية معشوقتى الأولى والمكرونة بالبشاميل والجمبرى
وبعض انواع الاسماك وأى مشويات وبلاش السيرة دى عشان بعمل رجيم
الصفات اللي أخدتها من بابا؟والصفات اللي أخدتها من ماما؟
أنا خدت من بابا كتييييييير اوى انا كلى بابا
خدت شوية من دماغه وشوية من ذكائه وشوية من حبه للعلم والقراية والشعر وللغة العربية نفسها
وشوية من عنده ودماغه الناشفة وشوية من حزمه وشوية من قوة شخصيته وشوية من حنيته وعطائه وقسوته
فى نفس الوقت والقدرة على اتخاذ القرار والاحتواء
وحب الناس والبعد عنهم فى نفس الوقت وحب الوحدة وحب السهر
وحب الطيور وحب الحياة وعدم اليأس والالتزام وقوة نظرة العين وحزنها
ماما
أنا طبعا ماعشتش معاها كتير لانها توفت وعمرى 7 سنين بس من ذاكرتى المتواضعة وكلام اللى حواليا
انى خدت ملامحها وبعض من جمال روحها ومرحهاوحنيتها وشوية من قلبها الصافى وحبها للناس وحب المساعدة
والعطاء والصبر وقوة التحمل والبال الطويل والكتمان والوفاء والطيبة
أكتر ست حاجات بتكرهها؟
الغباء والتسلط واى قيود والكدب والخيانة والمكر والنفاق واللامبالاة وعدم الاحساس بالمسؤلية والضعف
ووالاستسلام واليأس والتشاؤم والنظام الحاكم بكل مؤسساته والتعصب لاى شىء والنقاش لمجرد النقاش
والفراق والوداع والقطط والكلاب بكرههم موووووووت ومصطفى الغندور دكتور المحاسبة فى كلية تجارة
جامعة المنصورة وبكره القهر والاذلال والتعنت والروتين رتبهم انت واختار الستة بمعرفتك
أكتر ست حاجات بتحبها؟
بحب السهر والليل بحزنه وسواده ووقت العصر وهواه فى ارض خضرا والغروب والشروق ونسمات الصبح
الباردة وبحب الصراحة والصدق والمعاناة والقوة وتحمل المسؤلية والتلقائية والعفوية والبساطة والحياة والحب
والعصافير والقراية خصوصا الشعر والقصص والفلسفة والموسيقى والقلم اللى بكتب بيه والورق والكتابة
وبحب الاطفال وخصوصا روان بنت اختى بنتى اللى ماخلفتهاش وبحب القهوة والاميرة ديانا وبحب كاظم الساهر
ومدرستى الابتدائية وأستاذة العربى فى الصف الخامس ابتدائى
الشغل بالنسبة لك؟
خروج الصبح ورجوع آخر النهار نظام يومى افتقده نوع من الحياة نفسى اعيشه نوع آخر من تحقيق الذات
القيمة للبنى آدم وليس وجود كعدمه بس لازم يبقى شغل بحبه والا يبقى نوع من الاذلال برده

الإنترنت بالنسبة لك؟
حيــــــــــــــــــــــــــــــــاتى أصلا مقدرش اعيش من غيره يجيلى اكتئاب النت بالنسبة لى هو بديل لشغلى
بفرغ فيه طاقاتى اللى مش عارفة اوديها فين ولأن مافيش حد بيسمعنى ولا بيقرا كتاباتى فالمتنفس الوحيد هو النت
كنت الاول فى المنتديات ودلوقتى بعد مااكتشفت عالم المدونات ازدادت ادمان للنت انا بعترف انى مدمنة نت
واوقات كتير ببقى عايزة ابعد عنه عشان بحس ان دة مش طبيعى بس مابقدرش برده لانه فعلا المتنفس الوحيد
وبلاقى فيه كل اللى مش بلاقيه فى حياتى بلاقى اصحاب وبلتقى بعقول تشبهنى وتفهمنى واهم حاجة ان فى حد
بيقرا اللى بكتبه وبيقدره وبينقده من غير اى مصلحة
الخمس حاجات اللي محدش يعرفها عنك؟
طب بذكائك انت لو مافيش حد يعرفها عنى هقولهالك انت يعنى وعلى العلن كدة
ماحدش يعرف انى من جوايا شايلة حزن كبير لانى بظهر العكس تماما
ماحدش يعرف انى فى الحقيقة بحب الوحدة مش بحب الناس الكل فاكر انى شخصية اجتماعية اوى
رغم ان الاجتماعية دى بتتعبنى وببذل مجهود كبير اوى عشان اتعامل عادى كدة بتلقائية

طبعا انا عارفة ان التاج دة لف على كل المدونات ومتهيألى مافيش حد ماعملوش
بس انا امرره الى هؤلاء اذا كانوا معملهوش
لابن بهية
وشادى صاحب حزب العواطلية نحن الاغلبية
وكينج توت
والزعيمة
عز صاحب بيت العز
الحصان الأسود
الساحر

هناك ١٦ تعليقًا:

مُزمُز يقول...

أولا
يا بنتي أنا مش عارف أقوللك إيه مدونتي مبهرة مرة واحدة

لو انتي شايفاني دلوقتي كنتي هتلاقي وشي زي الطماطماية بجد

ثانيا
إنتي عقرب
أهلا أهلا
طول عمري أقول إن العقرب جواه كوامن نفسية كتير بتخليه دايما منطوي وحزين ومختلف وذاتي
وبفخر فخرا شديدا إن هذا البرج هو برج العظيم فولتير رائد التنوير وأحد عظماء الشعر والفلسفة في التاريخ ويكفي إن ول ديورانت في كتابه قصة الحضارة سمى عصره والسنوات التي تليه بعقود سماها عصر فولتير وليها مجلد مستقل وضخم

ثالثا
رأيك عن النت نفس رأيي فعلا وكمان كلامك عن الإدمان حاصللي أنا كمان بالظبط نفس الإحساسص بإن حياتك متوقفة على وجود النت من عدمه

بجد إجاباتك كوووولها بسيطة وواضحة جدااا جدا عشان كده عجبتني أوي

تحياتي

أميرة يقول...

طب استنى بقى اما اجيب مروحة اهوى عليك ليه يابنى دة كله مش عارف قيمة نفسك والا ايه
بجد يامزمز انا صريحة جدا وبجد بجد من احلى وامتع المدونات ودايما كل مرة بدخلها بتحدى نفسى واقول مش هتنزل موضوع احلى من اللى فات والاقيك منزل تحفة انقح من اللى قبلها لو احمريت تانى قولى عشان اهوى

شفت ياعم العقارب على فكرة انا لاحظت ان غالبية المدونين عقرب لو خدت بالك كويس هتلاحظها والغريبة فعلا موضوع الصفات دة كلامهم مش من فراغ
انا قريت مجلدين لول ديورانت وقريب ومعجبة بيه جدا وبكمل فى اللى بعديه بس بقالى فترة متوقفة عن القراية انا بحب اوى الفترة دى وبحب اقرى عن الموسيقين فى العصر دة والرسامين الفن القديم دة عموما

ميرسى ليك يامزمز خلى المروحة معاك بقى

-_- يقول...

كل تاج و انتى طيبة يا عقرب

انا خفت اخليها مؤنث الاقيكي زعلتى و دي لسة اوي زيارة تبقى مشكلة

مدونة هايلة و مستنيين المزيد قريب

غير معرف يقول...

مدونة ممتازة ومواضيع هائلة واسلوب رشيق وصراحة تغلفها ثقة عالية بالنفس
ولكن هناك تناقض بين انك بتنفضي لاي حاجة تزعلك وبين كونك تنفعلين وتثورين بسرعة لاي شئ يضايقك

لكن بصفة عامة روعة واتمنى لك التوفيق

عمو: خالد

IBN BAHYA - إبــن بهيـــــــــــــة يقول...

ألف ألف شكر على الزيارة والدعوة وكله كله

وأعتذر عن تأخري وغيابي لفترة ومازلت لا أدري متى يمكنني المداومة يوميا على المجيء إلى هنا كذي قبل ..
أما عن تأخر الكتابة في موضوع آخر فهو لسبب هام وهو أنني أريد بقاء هذا الموضوع في مدونتي لفترة أخرى قادمه لأنه مزعل ناس كتير أوي باحب عن نفسي إني أزعلهم كما أنني متأكد أنكم تحبون هذا مثلي لأنهم من أرازل البشر .. من شامشرجية النظام الفاسد في مصر ..
وللأسف عاملين صحابنا وبيدونوا معانا .. خليهم يتفرسوا شويه وبعدها نرد عليهم


أرق تحياتي
أرق تحياتي

مُزمُز يقول...

http://www.blogger.com/publish-comment.do?blogID=35596919&postID=117043463072721797&r=ok

ردي هنا بسرعة بقى

أنا مستني أهو

mohamed alhaddad يقول...

بحب أوى موضوع تدبيس التاجات دى التاج ماشى حلو فى كل المدونات
كل تاج وانت طيبه
أشمعنى جامعه المنصوره يعنى من الحاجات اللى بتكرهيها

mohamed alhaddad يقول...

بحب أوى موضوع تدبيس التاجات دى التاج ماشى حلو فى كل المدونات
كل تاج وانت طيبه
أشمعنى جامعه المنصوره يعنى من الحاجات اللى بتكرهيها

مُزمُز يقول...

http://www.blogger.com/publish-comment.do?blogID=35596919&postID=117043463072721797&r=ok

ردي هنا بسرعة بقى

تاني مرة

أنا مستني أهو

.:.-=- ELGaZaLy-=-.:. يقول...

جميل فعلا موضوع التاج

واجابتك روعة بجد...تحياتى

FrEe.PhArAoH يقول...

احنا بلديات بقا :)

اجاباتك حلوه خصوصا الاكل المفضل :) جوعتينى

مودتى

admelmasry يقول...

ياعني اول مرة اخش الالقي تاج

يادي الصدف
هههههههههههههه

أميرة يقول...

sharm

وانت طيب

بس ماكنتش هزعل منك برده عشان اول زيارة بس

عايزة اشوفك تانى ميرسى على كلامك


عمو خالد متشكرة اوى بجد على كلامك الجميل دة ويارب كل اللى بكتبه تقراه ويعجبك

بالنسبة للتناقض هو الانسان ايه غير شوية متناقضات انا فعلا جوايا متنقاضات كتير بس
انا ماقلتش المعنى الى قلته بالظبط انا ممكن مودى ينقلب من السما للارض من جوايا مش لاسباب خارجية
انفاعلية فى موقف معينة
وثائرة برده على حاجات معينة
لكن هادية بطبعى ومش سهل استثارتى
لانى ببساطة مابحبش اعكنن على نفسى بنفض على طول :)
تحياتى ليك عمو خالد اتمنى تتابعنى

ابن بهية أخيرا

ولا يهمك نورت المدونة

انا برده قلت انك مخلى البوست لحكمة ما فى وعرفتها دلوقتى

اتمنى تداوم على التواجد هنا لانى بسعد بردودك

مستنية اجاباتك على التاج


وعد العيون

لا انا جامعة المنصورة بحبها جدا

دى احلى ايام انت بتكلم ازاى

انا بكره مصطفى الغندور دكتور او تور من غير دك لمادة المحاسبة فى كليةتجارة جامعة المنصورة كان نفسى احكى اللى عمله معايا واللى لسة بيعمله فى الطلبة لغاية دلوقتى فى بوست بس انا كدة هشهره وهو مايستاهلش اساسا

شكرا لزيارتك الجميلة

وكل تاج وانت طيب

elgazaly

سعيدة انى بشوفك تانى
متشكرة اوى
انت اروع

FrEe.PhArAoH

انت منصوراوى برده انا عرفت انك تجارة
جامعة المنصورة برده ؟

ارجو بس مايكونش الحج مصطفى الغندور عدى عليك

لو جعت انا ممكن ابعتلك اى طبق من اللى فوق على الايميل بس ممكن يبرد فى السكة

تحياتى ليك وشكرا لزيارتك

آدم

رب تاج خير من الف ميعاد

نورتى ياآدم ابقى تعالى

سلامى للجميع وتحياتى

Eric Matt يقول...


فيكي كتير من شخصيتي ماعادا الاجتماعية

حاولي تتغيري الوحدة وحشة

يا ترى جنينة الحيوان بتاعت توريل أخبارها ايه؟ سمعت ان توريل نفسها بقت مكان حلو أوي

خففي من النت حبتين نصيحة تانية

تحياتي من ماناساس البلد

Unknown يقول...

قلمك أختي الفاضلة متألق مبدع ...ومن إعجابي بهذا القلم المميز ادعوك الى التعاون بيننا و زيارة مدونتي وتبادل الاشهار لمدونتينى
وتقبلي مروري أخوك هشام
عقرب النت

Unknown يقول...



شركة تنظيف فلل بالقطيف
شركة تنظيف شقق بالقطيف
شركة تنظيف مجالس بالقطيف
شركة تنظيف موكيت بالقطيف